Hem > Hjärnspöke, IT, media och internet > Mobiltelefoner (och lite till)

Mobiltelefoner (och lite till)

Kalla mig bakåtsträvare men…

Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med mobiltelefoner.

Innan de fanns så hörde jag aldrig någon som tyckte det skulle vara bra att kunna ringa vem som helst när som helst, eller kunna skicka varandra textmeddelanden. Givetvis kan telefonen vara bra av säkerhetsskäl men då kunde det lika gärna kunnat finnas en larmknapp på exempelvis armbandsuret.

På något sätt har tillverkarna och operatörerna lyckats skapa ett behov av telefonen, dess funktioner och tjänster.

Jag tycker till exempel att det är väldigt märkligt att utrusta telefonen med en (ofta väldigt dålig) kamera*. Och har man verkligen så bråttom att man måste ha de senaste nyheterna och resultaten om sitt favoritlag direkt på skärmen.

Som så ofta verkar företagen själva att skapa efterfrågan på detta. Och sedan lura konsumenten att man VERKLIGEN måste ha dessa funktioner.

Jag tror att min skepticism beror på att jag känner att vi översköljs av så mycket information och att jag redan nu måste sortera bort så mycket. Vi behöver få en möjlighet att kunna stänga av flödet inte att skapa fler kanaler för det.

Jag läste för några år sedan en mycket bra bok om en upptäcktsresande, John Franklin, som var tvungen att ha tålamod och inte ha så bråttom för att han skulle kunna se en helhet. Boken ger många idéer hur man kan förhålla sig till världen även om han levde för 200 år sedan.

Och ja, jag har givetvis en mobiltelefon med kamera, kalender, mp3-spelare, spel, internet, video, spel, ljudinspelare, osv. Men jag har inte valt att ha den själv utan arbetsgivaren kräver det.

Och ja, jag arbetar till viss del själv med information (men att sortera bort och framhäva det viktiga istället för att bara pumpa ut).

* Egentligen borde det vara vettigare att bygga in en bastelefon i en bra kamera istället.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

