Hem > Hemma > Bruten men inte knäckt

Bruten men inte knäckt

I går kväll fick vi strömavbrott. Självförvållat! Egentligen var det jordfel1jordfelsbrytaren som löste ut.
Jordfelsbrytare är bra att ha. Enkelt uttryckt håller den ordning på att ingen ström läcker ut någonstans. Läcker det ut för mycket (lite läckage tillåts) så gör den elanläggningen strömlös. Läckaget kan till exempel bero på en trasig kabel som medför livsfara. En brytare hade räddat livet på tre personer i Köping 2007. Så det är en viktig livsförsäkring (som givetvis ska monteras av en behörig elektriker). Det finns också portabla som exempelvis kan användas utomhus om du har (som jag) en vana att klippa elkabeln till häcksaxen.

azurNär jordfelsbrytaren löser ut är det bara att börja leta efter varför och sedan slå till den igen. Lätt som en plätt. Fast kanske inte i ett mörklagt hus… Nu visste jag ju vad det berodde på. Jag lyckades nämligen få strykjärnet att bli lite väl varmt. Och då löste brytaren ut. Inte för jag strök, det gör jag nästan aldrig. Däremot gjorde jag rent strykjärnets ångfunktion. Otroligt vad mycket avlagringar det kan komma från vatten. Och i kväll ska kaffebryggaren bli ren, då kanske äntligen kaffet hemma börjar smaka gott igen. Eller så får jag gå över till espresso.

Kategorier:Hemma
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. 5 december 2008 kl. 22:31

Kommentera

