Hem > I-landet, Språk och tecken > Udda nummer och person

Udda nummer och person

Jag har udda nummer på många sätt.
Min nionde siffra i personnumret är udda, som det är för alla som är män.
Men det finns mer udda: min siffra 7 och 8 i personnumret visar inte var jag föddes. Fram till 1990 så tilldelades länen nummerserier för att ge till nyfödda, i Västmanland var det 69 och 70. Nu är jag inte född i länet utan i Stockholms och jag borde fått ett nummer mellan 00 och 13. Men de var slut så jag har mina sista siffror ihopklumpade med utomlands födda eller utländska medborgare födda i Sverige, dvs det börjar på 9. Vilket har kommenterats genom åren av myndigheterna.

Nu för tiden så ges personnumren slumpvis men börjar ta slut. Mycket beroende på att andra länder kanske inte har varit lika strikta på att hålla ordning på exakta födelsedatum. Var du ett vårbarn så angav du 1/1 som födelsedatum, och motsvarande på hösten (1/7). Så då vill Skatteverket låta siffra 5 och 6 i våra personnummer vara slumpmässiga för alla.
Fast kan inte de invandrade få en slumpdag istället, för det finns en viss charm att ha en födelsedag som är annan än 1/1 eller 1/7 och låta de sex första vara födelsedatumet.

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

