Hem > Bil och trafik, I-landet > Dubbeljubel

Dubbeljubel

Både T-Forden och Smurfarna firar jubileum i höst.
Det är 100 år sedan som Ford Modell T fick premiär (1 oktober) och det är 50 år sedan som den första Smurfserien kom (23 oktober).
Bilen brukar kallas den som ”fick världen på hjul” bland annat för att den var relativt billig att köpa. Smurfarna fick oss att börja smurfa smurf. Så visst har båda förändrat 1900-talet och gjort vårt liv lite bättre.

Och: För 21 år sedan var jag utklädd på en maskis till en Smurf (”Jag är blå och ganska mysig!!!”). Dessutom har jag haft Ford, dock inte en T-Ford.

Jag ser en trend som jag själv är mitt uppe i.
Nu för tiden så duger det inte att skriva ”För på dagen 10 år sedan…” eller ”Idag är det exakt 150 år sedan…” utan jubileer eller andra årsdagar börjar småfiras lite innan. ”I nästa månad har Alliansen suttit vid makten i 2 år. Vi sammanfattar…”
Det beror nog på att ingen vill vara sist med att uppmärksamma ett jubileum, att vänta till den exakta dagen innebär att man är sist, alla andra har redan klarat av det och har dessutom redan klarat av ytterligare jämna årsdagar.
Och är det något riktigt stort som exempelvis Linnés födelse så dräms det till med ett helt Linnéår (2007).

Ändå firas Smurfarna och T-Forden (lite för tidigt) av mig i dag.
Kategorier:Bil och trafik, I-landet
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

