Hem > Barn, Skola > Skolval

Skolval

Det kom hem en broschyr, nu är det dags att välja till sexan. Hu, är det inte till gymnasiet som Junior ska välja? När jag gick från mellanstadiet till högstadiet kunde jag välja nivå på matte och engelska och sedan vilket språk förutom engelska som jag ville läsa (jag valde franska och gick från en stark 4:a i sjuan till en svag 2:a i nian).

Men nu har kommunen profilerade skolor som vill ha elever redan i åk 6. Det är fotboll, natur och matte, dans och IT. Men väljer vi inte nu så kan vi välja till sjuan.

OK, det handlar inte om ett yrkesval men ändå en inriktning. Jag vill få chansen att bli en ny Zlatan, BIll Gates eller Mats Ek. Men vi kan inte lägga det på en kille som i nästa vecka bli 11,5. Han har inte en gjort halva sin ”grundskoletjänst”.

Sannolikt är detta ett sätt för kommunen att möta friskolor som raggar barn som affärsidé.

Minior har om två månader gått halva sin grundskoletid, låt honom vara öppen för allt som livet kan ge. Resten fixar sig.

Kategorier:Barn, Skola
  1. 31 oktober 2008 kl. 23:13

    galet, men samtdigt bra. men eh… det är ju så komplicerat. svårt. inte kul att vara förälder i det läget.

  2. Bengt
    31 oktober 2008 kl. 23:20

    En elvaåring ska inte behöva välja. Samtidigt är det bra att det finns möjligheter.
    Men jag tycker det är sjukt att det för det mesta finns möjligheter för de duktiga. Vem har sett en utbildning för de dåliga pingisspelarna eller de som inte kan stava bra?

  1. 20 maj 2009 kl. 0:11

Kommentera

