Hem > Konsument, Mat och dryck, Miljö > Kaffematte

Kaffematte

Ekologiskt kaffe har funnits i Sverige på bredare front i ca 12 år. Jag säger inte att jag köpte det först kaffeimporterade paketet men jag har säkert använt det i 10 år. Helst vill jag också att det ska vara rättvisemärkt.

Om jag funderar att leva i 30 år till och fortsätta dricka ekologiskt kaffe i samma takt så kommer jag att ha druckit ca 6 000 liter när det är dags för mig att logga ut permanent.

Då kommer jag att ha medverkat till:

  • Minskad användning av kemiska bekämpningsmedel med i genomsnitt 6 kilo. Mindre risk för föroreningar av bekämpningsmedel i grundvatten och vattendrag. Minskning av bekämpningsmedel som är förbjudna i Sverige.
  • Minskad energianvändning genom att 60 kilo handelsgödsel inte behöver framställas.
  • Att 4 000 kvadratmeter mark ställs om till ekoproduktion.
  • Att inga genetiskt modifierade organismer (GMO) används i produktionen.
  • Omfördelning av nära 2000 kilo organiskt avfall från plantagen som blir gödsel i den ekologiska odlingen i stället för att, som i den konventionella odlingen, hamna i vattendrag och förorsaka övergödning och annan miljöpåverkan.
  • Ökad biologisk mångfald. Ekologiskt odlat skuggkaffe kan leda till 10 gånger fler fågelarter kring plantagen i jämförelse med konventionellt odlat solkaffe. Den ekologiska odlingen kan leda till minskad skövling av känsliga naturområden.
  • Bättre hälsa för lantarbetarna, som slipper riskera skador av bekämpningsmedel.
  • Minskad klimatpåverkan genom att ekologiskt skuggkaffe odlat i skogsjordbruk motverkar avskogning.

Alltid något.

(Källa: Konsumentverket)

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

