Hem > Mat och dryck > Bröststorleken på en kyckling

Bröststorleken på en kyckling

Som barn åt vi kyckling ibland, inte ofta men då och då. Den köptes och togs hem. Rå. I den utkråmade buken låg en plastpåse med lite extra, strupen, levern och hjärtat vilket tillagades och njöts.

Själv har jag aldrig köpt en hel rå kyckling. Aldrig. Mina barn vet knappt hur det är att hålla en lårbit och gnaga. Det var i min barndom den enda maten som fick ätas med händerna. Nu är det (hos oss) bara kycklingfilé som gäller. Nästan, och kyckling äter vi ofta.

Vi har ett trevligt recept på kycklingpaj som ”kräver” en hel kyckling. Färdiggrillad så vi slipper strupe, lever och hjärta. När jag benar ut den slår det mig att kycklingbröstet bara blir större och större genom åren utan att balanseras med låren på fågeln. Någonstans borde det finnas en gräns.

Så djuret inte tippar framåt. Vi vill inte ha en Belgian Blue historia bland kycklingar.

Kategorier:Mat och dryck
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

