Hem > Bok, Historia > Bokens skönhet och sorg

Bokens skönhet och sorg

Jag fick en bok i julas, Stridens skönhet och sorg av Peter Englund.  Normalt får jag flera men jag önskade bara just den. Modern brukar alltid ge Faktakalendern till mig. Jag önskade den 1976 som 14-åring och jag gillar verkligen kalendrar, statistik, listor, nedkokta fakta och så. Men som medelålders kan jag få den informationen på ett annat sätt (Wikipediasyndromet?). Möjligen önskade jag Faktakalendern några år efter 1976 men sen så var det slut. Men den fortsatte att komma, år efter år. Men det går väl inte att avbryta gåvotraditionen sådär, det är ju inte en anonym tidningsprenumeration vi talar om utan en uppriktig gåva varje jul. Så jag har aldrig nämnt att kalendern är ointressant för mig. och att den varit det i 30 år.

Som en parvel satt jag på golvet framför morfars bokhylla, den innehöll inte speciellt mycket. Kanske för att han och mormor bodde i en trång etta (med kokvrå och matrum) på Kungsholmen i Stockholm. En etta de köpte som nybyggd 1935 och som mormor lämnade för ett servicehus 2001, morfar var död sedan 12 år tillbaka. Deras arbetarlöner, morfar som metallarbetare och mormor i skolbespisningen (senare Bankgirot), räckte till att köpa en nyproducerad bostadsrätt i Kristineberg av HSB.

Bokhyllan var mest fylld med arbetarklasslitteratur. På det positiva sättet. Memoarer från Erlander och Sträng, Ivar Lo Johansson, morfar var en fackets och sossarnas man. Parveln på golvet (jag) läste När Var Hur, morfar hade en komplett serie, från 1945 till det aktuella året. Varje jul fick han nästa års bok. Jag läste de gamla utgåvorna av böckerna (och ångrar att jag inte tog hem dem när mormor dog tillsammans med de kartor han nogsamt följde Andra Världskriget på).

Jag gillar den serien bättre än Faktakalendern för den sammanfattar det tidigare året på ett bra sätt. Och 1997, Juniors första jul, fick han När Var Hur. Jag vet – han önskade sig inte den heller. Men det är ett bra mycket bättre tidsdokument än den billiga Faktakalendern. Och jag fortsatte att ge boken, men i julas gick det inte längre, förlaget hade utgivningen på paus, kanske Wikipediasyndromet. Traditionen bröts, Junior fick istället Det blåser på månen av Eric Linklater. En historia som jag hörde som väldigt ung och berörde mig mycket.

Jag läste min julklappsbok (Stridens skönhet och sorg) – ska kanske ”recensera” den sen. Men upptäckte att sista inlagan (heter det så?) kommit snett i trycket och blivit suddigt. Synd när boken ska stå och glänsa i bokhyllan tillsammas med Englunds andra.

scannedimage

Kategorier:Bok, Historia Taggar:
  1. Anonym
    4 januari 2009 kl. 22:12

    Du kan säkert får byta boken i vilken bokhandel som helst om du bara tar med den dit och visar.. om det är så att givaren skrivit en hälsning i den som du vill ha kvar.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

