Hem > Hjärnspöke, I-landet > Finns gud?

Finns gud?

På den frågan svarar jag ett rungande: Jag vet inte! Därför vet jag inte hur jag ska förhålla mig till reklamkampanjerna i London. För egentigen är det lika dumt att propagera för som emot Guds existens. För allt är egentligen bara ett personligt ställningstagande som varje människa måste ta. Eller det borde vara så – religionen har förmågan att hypnotisera massorna.

Jag lämnade Svenska Kyrkan dagen efter jag fyllt 18 år, jag kände att jag inte kunde stötta en organisation som genom århundraden förstört så mycket för samhället och de enskilda medborgarna. Även om kyrkan i Sverige emellanåt känns väldig sekulariserad, nästan som de ber om ursäkt för religionen så står de för något förlegat och unket enligt mig. Och generellt så ställer regionen till det hela tiden, se bara på det som händer i den katolska kyrkan nu i dagarna.

Att tro på Gud och Bibeln ställer också till det. Många fenomen blir svåra att förklara om vi till exempel väljer att tvivla på Darwins teorier. Innan den heliocentriska (jorden snurrar runt solen) visades av Copernicus, Gallileo och Kepler var det ett sjå att få ihop planeternas rörelser, lika besvärligt är försöka få ihop det med en kreationistisk syn på evolutionen. Ord som Intelligent design är för mig ett sätt att försöka hjärntvätta oss från teorin om evolutionen. En förolämpning mot oss alla.

Kategorier:Hjärnspöke, I-landet
  1. 7 februari 2009 kl. 12:03

    Jag vet inte heller om Gud finns, men det är klart att om man ställer sig frågan; ”Vår kommer jag ifrån och vår är jag på väg” då måste man ju börja ställa sig själv frågor.
    Personligen är jag inte religiös, men djup troende. Vad alla de olika kyrkor håller på med har ju inget med troende att göra, det är endast olika forum där små grupper försöker komma upp på lite högra taburetter för att få makt över andre. Jag höll på att säga ”må fan ta dem, men jag tror inte att jag behöver be honom om det. )
    Hans Christian Larsen
    http://www.hclarsen.com

  2. Paul Persson
    7 februari 2009 kl. 23:04

    Du ställer en fråga, och säger JAG VET INTE.

    Här är mitt svar på din fråga.
    http://www.linnekyrkan.org/AO/amnen/bevis.htm
    mvh
    Paul Persson

  3. Bengt
    8 februari 2009 kl. 0:41

    Paul: Jag menar inte att Bibeln och kristendomen är oviktig. Tvärtom, vi lever alla efter riktlinjer som finns i Bibeln. Vår lagstiftning är uppbyggd efter den. Och det är bra ”regler” som den har, sunda och logiska.

  4. Bengt
    9 februari 2009 kl. 0:35

    hcl: Har inte ”troendet” ett problem? Att vi lämnar över en del av oss själva till någon annan?
    Vi kanske då väljer att inte lösa våra problem själv utan lämnar över dem.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

