Hem > Jobb, Resa, Vinter > Snöresa

Snöresa

Jag tycker att snön som idag kom i Mälardalsområdet under dagen var helt onödig. Nu vill jag ha vår, vår, vår.

Möte i dag i Stockholmstrakten; trafikrapporterna från Radio Stockholm duggade lika tätt som snön föll. När jag hört om voltad bil, bil i räcket, köer 25 km in mot stan så valde jag att köra av motorvägen i Bålsta för att ta resten av resan med tåg.

Jag lyckades köpa biljett med ca 30 sekunders marginal och efter ett pendeltågsbyte lyckades jag komma fram 5 minuter innan mötet började. Vände sedan tillbaka (i mina höstkläder inklusive lågskor) och hittade den översnöade bilen nära där tydligen ett drama hade skett under tiden.

Snabbt tillbaka för att hämta på dagis; effektiv arbetstid under dagen. 2 timmar – vilket jag får ta igen nu.

Kategorier:Jobb, Resa, Vinter
  1. cg
    11 mars 2009 kl. 2:51

    För 40 år sedan hade vi riktig vinter i mellansverige. Vikörde bil på vintern med sommardäck, vi
    anpassade hastigheten till väglaget
    och var nästan aldrig överraskade av snöoväder. Nu åker folk omkring
    med dubbade vinterhjul i bilar som
    har all elektronik för att förhindra olyckor ändå klarar man
    inte minsta snöoväder. Vad beror det på, jo man har slutat tänka, man fattar inte att man fortfarande
    måste anpassa farten efter omständigheterna, detsamma gäller när man går över gatan. Vi har aldrig haft så många olyckor på övergångsställen sedan gångtrafikanterna fick företräde framför bilarna. Svenska folket är ovanligt korkade. Tror ni mig inte så ställ er vid ett övergångsställe i tio minuter så får ni se. Lika korkat som folk beter sig vid övergångsställen lika korkat beter sig bilisterna vid snöoväder. Därför måste man införa vajerräcken på vägarna i hela landet pga korkade bilister.
    Heja svenne varför har du slutat tänka.

  2. Bengt
    11 mars 2009 kl. 8:48

    Fakta är faktiskt att det skadas/dödas flest människor under sommarmånaderna. Och att det för 40 år sedan omkom över dubbelt så många personer i trafiken. Tittar vi på antalet omkomna per 100 000 invånare så var det nästan tre gånger så många.

    Så inte var det bättre förr.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

