Hem > Ekonomi, Mat och dryck > Shoppingekvationen

Shoppingekvationen

På den ganska kackiga bloggen 99 problem läste jag om Shoppingekvationen. Skapad av Peter Siepen, en person jag överhuvudtaget inte har någon relation till. Jag kanske borde ha det eftersom han verkar vara en intressant person.

Shoppingekvationen handlar om en vara är värd att köpa eller inte. Priset delat med antalet användningstillfällen ska understiga 20 kronor. Varför det just är 20 kronor vet jag inte, antagligen så kan du välja det belopp som passar dig själv. Och själva upplägget låter inte dumt, att räkna antalet gånger du tänker använda plagget, saken eller prylen.

Jag köpte en ny grill i helgen, den kostade 2.300 kronor; är det en bra affär eller inte. Min gamla grill höll i 6 säsonger. Det är samma märke och utformning på den nya (fast en mer kvadratisk yta) så den håller nog lika länge. Säg att grillsäsongen är 30 veckor och jag grillar 1,5 gånger per vecka. Det blir 45 gånger/säsong och 6 säsonger ger totalt 270 gånger. Och det blir då 8:50 per grillning. Alltså en bra affär (enligt Peter Siepen). Och familjen gillar det dessutom.arena_barbecook

Kategorier:Ekonomi, Mat och dryck
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

