Hem > I-landet, Mat och dryck > Märklig mat

Märklig mat

äggkorvLångägg.

Jag blev tvungen att äta smörgåstårta häromdagen. Den står mig fortfarande upp i halsen. Ofta kommer äggen på dessa från så kallade långägg, en korv av ägg, kanske 30 cm lång.

Nu skulle vi kanske vilja se den höna som värpte en sådan men det är en konstgjord produkt. Vitan och gulan är på riktigt men den är formad på fabrik.

Jag har bara inte klurat ut produktionsmetoden ännu. Antagligen kokas gulsmeten vilket sedan fixeras i den lösa vitan som sedan kokas. Eller?

Kategorier:I-landet, Mat och dryck
  1. 4 oktober 2009 kl. 21:44

    Förlåt att jag är sen här, men om du får svar, kan du väl tala om hur det går till? Jag är lika nyfiken som du! Och hurudan är smaken?

  2. Bengt
    4 oktober 2009 kl. 22:05

    Smaken är som ägg. Du har säkert ätit det på mindre nogräknad restaurang.
    Det produceras genom att okokt gula hälls ner i ett rör, runt det röret finns ett med vidare diameter, där hälls den lösa vitan in. Allt koks och rören tas bort.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

