Hem > Familjeliv, Höst, Resa > Weekendresa

Weekendresa

Jag har i flera veckor försökt sy ihop en weekendresa nu i höst. Egentligen bara en övernattning någonstans men jag vill ju att det ska bli bra. Sköna sängar, god mat och kanske något extra. Då finns ju dessa paket på många hotell, speciellt herrgårdar lite överallt. Priserna ligger ungefär på knappa 2.000:-/person och natt. (Undrar hur många som har en romantisk weekend ensamma.) Då ingår lite fika när man kommer (afternoontea eller så), tre-fyra rätters middag, kanske skumpa och choklad på rummet och en frukost dagen efter.

Mitt krav är egentligen att det inte ska ligga för långt bort och att vi (förhoppningsvis) kan lämna barnen på ditvägen till barnvakt. Sen är det bra om jag hört några referenser kring hotellet. Dessutom vet jag att min fru gärna vill ha bastu (om möjligt) och kanske lite avskildhet.

Men jag får problem hela tiden, med datum (som först passar och sedan inte), med bokningar som inte fungerar och antagligen en egen för hög kravbild på hur platsen ska vara och hur det ska bli. Men lyckas vi bara komma iväg själva var tredje år (eller så) så vill jag att veta att jag undersökt alla möjligheter för att det ska bli så bra som möjligt. Om det efteråt inte blev bra så ska det inte vara yttre omständigheter som påverkat.

Det känns inte riktigt som en bra start att jag känner mig väldigt själv i all hålla på att leta efter ett bra ställe.

Kategorier:Familjeliv, Höst, Resa
  1. 13 oktober 2009 kl. 20:34

    jag håller tummarna att du hittar ngt, jag åker mer iväg med tjejkompisar än med maken på sånt där… däremot bokade min man in oss på Trosa Stadshotell för ngt år sen, det var suveränt, värsta matupplevelsen.

  2. Bengt
    13 oktober 2009 kl. 20:48

    Jag var inne på att åka till Trosa också. Men nu är det Gimo, Strängnäs eller Rånäs som jag skickat förfrågan till. Sen gäller det ju att dagen fungerar.
    http://www.gimoherrgard.se/index.cfm?show_page=128&bg=04
    http://www.hotelrogge.se/item.asp?itemID=122
    http://www.ranasslott.se/info.asp/id/5004

  3. 14 oktober 2009 kl. 20:36

    Vi bodde en natt (med alla fem barnen i och för sig) på Ulvhälls herrgård (http://www.ulvhall.se/) i Strängnäs. Och kan tyvärr inte rekommendera’t.

    Hur låter Örebro? Hotellet bredvid slottet (Stora hotellet?) är bra.

  4. Bengt
    14 oktober 2009 kl. 22:09

    Ulvhäll har jag bott med jobbet på. De hade en mordgåta till middagen. Vi bodde i något annex, inga vidare rum.
    Nu är det stället officiell partner till Dansbandskampen och det är svårt att få plats.

    Barnvakter finns runt Stockholm så tanken är att åka österut, lämna och sedan fortsätta någonstans.

  5. sekreterare
    15 oktober 2009 kl. 18:39

    En återkommande favorit när jag och min man åker iväg är Hasseludden, http://www.hasseludden.com/
    Ett annat superställe vi varit på för några år sen är Krusenberg, http://www.krusenbergherrgard.se/. Helt underbar mat (då).
    Den bästa upplevelsen har vi dock haft på Aspa herrgård men det är ju längre bort. Där har de på lördagarna en sexrättersmenu med tillhörande viner. http://www.aspaherrgard.se/weekend.html
    Oaxen har jag inte besökt men får ju alltid höga betyg och boende lär finnas i närheten nu.
    Gimo Herrgård har jag besökt med jobbet för en massa år sen. Ganska bra då, vet inte hur det är nu.
    Lycka till och hoppas ni får det jättemysigt. Tror det är viktigt att göra såna här saker.

  6. 15 oktober 2009 kl. 22:18

    Rånäs har jag för mig att jag varit på, de har en bubbelpool nere vid sjön va? Mysigt ställe det också

  7. Bengt
    15 oktober 2009 kl. 23:46

    Tack för att ni bryr er!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

