Hem > Ekonomi, I-landet, Tips, Välgörenhet > Vinna lagom

Vinna lagom

Nu börjar Tips-SM igen. Under sex veckor ska ett 64 raders system lämnas in. Spelkort hos Svenska Spel behövs. Jag tror det är fjärde året jag är med. Inga framgångar hittills. Men hoppet är det sista som lämnar människan.

Jag fick en idé: Att på Facebook propagera lite för tävlingen och samtidigt lova att skänka hälften av eventuella vinster till välgörenhet (speciellt Haiti). Jag tänkte ett tag till och ett dilemma dök upp. Vinner jag 200:- så är det inga problem att skänka 100:-; det är ju som att använda en Monopoltern, ”Felräkning i banken”. Skulle jag vinna 5 miljoner så skulle jag i alla fall ha kvar 2,5 miljoner (som är väldigt mycket pengar).

Men där emellan? 20.000:-, det skulle kunna bli en resa till familjen – visserligen så skulle 10.000:- också räcka men det skulle bli en helt annan resa. Det behöver dock inte bli en sämre kvalitativt. Med en halv miljon skulle stora delar av huslånet kunna klaras av. 250.000:- är också bra för det (eller en bil) men i en helt annan nivå.

Tro nu inte att jag inte vill att offren i Haiti ska få riktigt mycket hjälp för det vill jag verkligen. Vi har redan skänkt och kommer antagligen att göra det igen. Jag vill bara peka på ett I-landsproblem.

  1. Bengt
    31 januari 2010 kl. 0:56

    22 kr

  1. 5 april 2010 kl. 13:01

Kommentera

