Hem > Familjeliv > Minnesord

Minnesord

Jag har lovat min syster att hålla ett litet tal på minnesstunden efter mammas begravning på torsdag. Sitter och sliter med forumleringar och ordval. Hur låter detta?

 Jag och min syster vill tacka för att så många ville komma till kyrkan och sedan även följa med oss hit efteråt och minnas mamma.

 Det gick både fort och långsamt – för mindre än ett halvår sedan så var hon till exempel på resa till Malta. Men de två månaderna på sjukhus kände i alla fall jag var långa. Det fanns dock fina tillfällen då också. Speciellt tänker jag på julafton då hela familjen träffades på hennes rum och fick en chans att sjunga julsånger tillsammans. Och bara några dagar innan hon gick bort var [syster], jag och [systerson2] och grattade henne på födelsedagen. Vi fick ett gemensamt trevligt avslut hemma hos henne i höstas, på Allhelgonaafton. Och inte minst var hennes 70-års dag i januari förra året en riktig höjdare.

 När hon fyllde år i förra månaden var även [halvbror] där på sjukhuset. Mammas halvbror som hon har haft så bra kontakt med de senaste åren. Just den kontakten uppskattade hon mycket. 

 Nätverket hon fick genom PRO gav henne mycket glädje när hon slutade arbeta och pappa inte längre fanns kvar. Inte minst studiecirklarna och söndagspromenaderna. För det blev ensamt för henne efter pappa gick bort. Men på något sätt lyckades hon komma igen, mycket tack vare hennes vänner, ni alla här. De sista åren var väldigt innehållsrika och fyllda med aktiviteter. Inte minst resor.

 Just att resa var något som mamma verkligen gillade, gärna i kombination att kunna lära sig mer om landet/stället hon skulle till. Hon var verkligen vetgirig. Jag försökte räkna ut hur många länder hon besökt och kom fram till närmare 30 stycken. De senaste åren har många resor varit tillsammans med vänner. Resor som hon sedan refererade till oss.

 Kontakten med pappas släkt uppskattades mycket genom åren av mamma. Eftersom hon själv växte upp som ensambarn blev ni viktiga personer för henne efter det att hon och pappa träffats i mitten på 50-talet och det fortsatt även efter han gick bort. Andra personer som mamma gärna umgicks med var gänget från flickskolan som regelbundet brukar träffas. Ibland bara för att äta lite gott och andra gånger även hitta på något skoj. Precis som hon gjorde med sina andra vänner som har tillkom i vänkretsen som grannar, via jobbet eller på annat sätt. Hon såg verkligen fram mot dessa möten där det kanske blev en promenad, en fika, en bit mat eller kanske ett biobesök.

 Mamma gillade verkligen film och TV-serier, speciellt brittiska och svenska kvalitetsprogram. Och inte minst att läsa böcker. När hon hade problem med ögonen förra året mådde hon verkligen dåligt. Operationen på försommaren blev ett riktigt lyft och hon kunde läsa, se på TV och leva det aktiva liv igen som hon ville ha under de sista friska månaderna.

 Ett viktigt tillfälle i mammas liv var sommaren 1988 när hon fick sitt första barnbarn, [systerson1], och sedan [systerson2]. Att umgås med dem, i [ort1], [ort2], [ort3] eller [ort4], och se dem växa upp var en glädje för henne. Och stoltheten att få ett barnbarns barn 2008, [systersondotter], [systerson1]s dotter fanns där. Hon lade också ner veckor på sommaren, hösten, vintern och våren att vara med min son, [son1], ofta på ett pendeltåg. Med min minsta son, [son2], blev det tyvärr inte lika mycket. Och det saknade hon. Att inte få chansen att lära känna honom och [systersondotter] lika bra som hon kände [systerson1], [systerson2] och [son1] talade hon ofta om på slutet.

 I begravningsannonsen skrev min syster och jag att ni skulle tänka på Rädda barnen vilket många har gjort.

 Följande gåvobrev har vi fått tills idag:

 Ni får gärna fortsätta stödja Rädda barnen, mamma gjorde det.

 Än en gång, min syster och jag uppskattar väldigt vad ni gjorde och betydde för vår mamma och att ni kom idag.

Jag har klamrat namnen som du ser. Relationen i klammern refererar till mig, inte mamma. Hoppas det ändå går att läsa.

Kategorier:Familjeliv
  1. sekreterare
    16 februari 2010 kl. 14:33

    Det låter mycket bra fast jag är tveksam till om man ska läsa upp gåvobreven?

  2. Bengt
    16 februari 2010 kl. 22:06

    Jag tänkte inte ta med någon summa. Men jag fick en annan idé precis nu.

  3. Fru F
    19 februari 2010 kl. 9:51

    Har inte hunnit läsa din blogg förrän idag, hoppas allt gick bra!!

  4. Bengt
    19 februari 2010 kl. 21:53

    Det gick jättebra.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

