Hem > IT, media och internet > Telefonist

Telefonist

Mobiltelefonen ringer och jag tittar på skärmen, det är Junior som ringer. Han har ett par korta frågor (givetvis finns frågan ”Vad blir det till middag?” med). Att jag vet att det var han som ringde var att han är inlagd i min telefonbok och namnet kommer då upp i klartext.

Andra gånger kommer det bara upp ett telefonnummer, ibland känner jag igen det men oftast inte. Några få gånger står det ”Dolt nummer”. Att uppringaren väljer att ha dolt nummer får stå för han eller henne, det kan inte påverkas. Men de övriga numren? Mobiloperatören har ju full koll sina kunder (som inte har kontantkortsabonnemang) och borde väldigt enkelt kunna presentera namnet i klartext. Och att köpa informationen från Eniro borde inte vara världens kostnad.

Själv använder jag mest telefonen med företagsabonnemang och där kan det givetvis bli problem då växelns anknytningar kanske inte är publika, men de som sitter på information om telefonnumren vet vilka serier som är tilldelade vilka företag. Det borde alltså kunna stå ”Stockholms kommun” om det är en uppringare därifrån.

Sen har vi de samtal som rings internt i företaget – våra växlar är i mångt och mycket konsoliderade. Jag kan till många använda ett kortnummer (nu blir det kanske inte så kort i alla fall, 5 siffror, men jag slipper slå 10 stycken). Men varför har jag inte direkt tillgång till dessa kortnummer och alla andra i företagets telefonlistor?

  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

