Hem > I-landet > Anna Östman ringde

Anna Östman ringde

Mobilen skräller fram sin signal. På displayen står det ”Anna Östman”, jag letar i skallen. Anna? Östman? Anna Östman? Jobbet? Privat? Anna Östman? Så klickar det till och jag svarar. Jag hade lagt till henne i telefonboken i höstas efter att hon ringt upp mig.

I listan över mina samtal finns det bland annat 031-771 5x xx, 0457-26 07 xx, 040-31 74 xx, 08-585 5xx xx, 040-31 71 xx, 035-15 58 xx, 013-24 64 xx, 021-12 80 xx, osv. (xx ska givetvis bytas ut mot siffror).

Grejen är denna: Ovanstående abonnemang är kända av ägarens telefonoperatör och finns (förutsatt att de tillåter det) även hos de nummerupplysningstjänster som finns, exempelvis Eniro. Varför kan de inte skicka med namnet i klartext till min telefon eller att min operatör hämtar informationen från exempelvis en nummer upplysningstjänst i samband med att samtalet presenteras för mig.

Anna ringer från en telefon (fast eller mobil) kopplad till ett nät där hon är kund och känd användare. Hennes abonnemang finns i deras kunddatabas. Men att jag ser hennes namn beror på min insats.

Kategorier:I-landet
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

