Hem > Hjärnspöke, Tid > Hur ser ett år ut?

Hur ser ett år ut?

Jag fyllde år igår. Trevlig kväll med familjen, vi åkte och bowlade med efterföljande middag. Nästan en tradition, andra året på rad.

Jag hämtade Minior på dagis och körde ner till stan där vi mötte Junior och hustrun. Som ofta när någon fyller år så tyckte han att alla bara fyller år och aldrig han. ”Vem fyller först? Vem fyller nästa gång?”. Nu är det han som fyller år nästa gång i familjen, om två månader, i mitten av december.

Det gjorde att jag tänkte att jag borde förklara lite om årstider, månader och tiden för honom. Vi talade lite om det när vi satt och åt. Själv ser jag året likt en urtavla med att januari är som första timmen. Men så är det inte för alla. En det tycker det är en som en tallinje, andra ser någon form av moln framför sig eller att månaderna är som lådor staplade på varandra.

Hur visualiserar du året i huvudet?

Kategorier:Hjärnspöke, Tid
  1. 16 oktober 2009 kl. 16:11

    Jag har svårt att visulisera sånt alls. Ibland blir jag förvirrad och vet inte om det är vår eller höst. Kanske ska försöka mig på klock-varianten.

  2. Bengt
    16 oktober 2009 kl. 20:14

    Hustrun hade som terminer i huvudet. Med sommarmånaderna som ett moln emellan. Junior hade månaderna som staplade lådor.

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar